سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امیرالمومنین اسوه وحدت ( بخش هشتم ) - ابوتراب

[ و فرمود : ] اگر بدین شمشیرم بر بینى مرد با ایمان زنم که مرا دشمن گیرد ، نگیرد ، و اگر همه جهان را بر منافق ریزم تا مرا دوست دارد ، نپذیرد ، و این از آن است که قضا جارى گشت و بر زبان پیامبر امّى گذشت که فرمود : اى على مؤمن تو را دشمن نگیرد و منافق دوستى تو نپذیرد . [نهج البلاغه]

مطالب زیر توسط      نوشته شده است!

امیرالمومنین اسوه وحدت ( بخش هشتم )

احادیث ‏بیانگر اوصاف [اهل البیت]

از جمله روایتهاى صریح نبوى که بیانگر اوصاف است ، احادیث ذیل است :

از جابر بن عبد الله نقل شده است که رسول خدا فرمود : « اى مردم ! من در میان شما ، چیزهایى را بر جاى گذاشتم ، اگر آنها را بپذیرید ، هرگز گمراه نخواهید شد : کتاب خدا ، و عترتم ، خاندانم ‏» (1) .

و از زید بن ارقم است که رسول خدا فرمود : « براستى که در میان شما چیزهایى بر جاى گذاشتم که اگر بدانها چنگ زنید ، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد : کتاب خدا - رشته کشیده شده میان آسمان و زمین - و عترتم ، خاندانم ; و آن دو هرگز از هم جدا نمى‏شوند تا کنار حوض [کوثر] به سوى من باز گردند . پس مواظب باشید ، بعد از من‏چگونه درباره آن دو جاى مرا خواهید گرفت ‏» (2) .

و از زید بن ثابت است که پیامبر خدا گفت : « من پس از خود در میان شما دو جانشین مى‏گذارم : کتاب خدا - رشته امتداد یافته بین آسمان و زمین (یا ما بین آسمان تا زمین) - و عترتم ، اهل بیتم و آن دو هرگز جدا نگردند تا کنار حوض [کوثر] به سوى من باز گردند » (3) .

و از زید بن ارقم است که رسول خدا در روز غدیر خم فرمود : « گویا من [به لقاء الله] دعوت شدم و اجابت کردم [کنایه از این که : پس از رحلتم از دنیا] در میان شما دو شئ گرانقدر گذاشته‏ام - یکى از آنها بزرگتر از دیگرى است : کتاب خداى بزرگ و عترتم . پس مواظب باشید که چگونه نسبت‏به آنها جاى مرا پر خواهید کرد ، چه آنها هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض [کوثر] بر من باز گردند . » و بعد فرمود : « براستى که خداى بزرگ صاحب اختیار من است ،  و من صاحب اختیار هر مؤمنى هستم . » آن گاه دست على را گرفت و گفت : « هر که را من صاحب اختیارم ، این [على] صاحب اختیار اوست . پروردگارا دوست‏بدار هر کس او را دوست‏ بدارد و دشمن بدار هر آن کس را که با او دشمنى کند » (4) .

البته این احادیث و بسیارى از احادیث مشابه آنها دلالت دارند بر این که اهل بیت پیامبر منحصر به کسانى هستند که به فراوانى از صفات زیر برخوردارند :

(1) آنان عترت پیامبرند ، و عترت مرد ، نزدیکترین خویشاوندان او از گذشتگان و باقى ماندگان خاندان و نسل اوست . و به این ترتیب از محدوده اهل بیت پیامبر، زنان و یاران پیامبر و اصحاب غیر هاشمى خارج مى‏شوند (5) .

(2) آنان در بالاترین درجات تقوا و شایستگى‏اند ، زیرا که ایشان از قرآن جدایى ناپذیرند ، در صورتى که ناپرهیزکاران در جهت‏ خلاف قرآنند . و از آن رو هاشمیان گناهکار که از خدا نافرمانى مى‏کنند و هم به طریق اولى گناهکاران غیر هاشمى از شمار اینان خارج مى‏شوند.

(3) آنان در بالاترین درجات از بینش دینى و داناترین مردم به زبان قرآنى‏اند هاشمیانى که نادانند و از بینش دینى محدودى برخوردارند - هر چند شرف خویشاوندى پیامبر (ص) را دارند - از فرزندان معنوى او نیستند ، زیرا شخص نادان و آن که بینش محدودى دارد - دانسته یا ندانسته - در معرض مخالفت‏ با قرآن است . و هیچ گونه ضمانتى براى موافقت در گفتار و رفتار او با قرآن وجود ندارد . تبعیت مردم از مثل او و پیروى او – گاهى - منجر به مخالفت ‏با کتاب خدا خواهد شد.

(4) موافقت‏ بعضى از خاندان پیامبر با بعضى ضرورى است تا بتوانند با قرآن متفق شوند ، چه ،  به یقین یک طرف از آن دو گروه که آموزشهاى آنها با هم متناقض است ، بر خطایند . زیرا که دو گروه بر حق ، با یکدیگر تضادى ندارند . و چه بسا که همگى بر خطایند ، زیرا خطا همانطورى که بار است ، تناقض دارد ، ممکن است‏ با خطاى دیگر هم متناقض باشد . حال اگر تعلیمات گروهى از دانشمندان با هم در تناقض باشند ، امکان ندارد که همه آنان موافق با قرآن باشند !

(5) معرفت دینى آنان یقینى است . و بدان جهت ، همه مجتهدان هاشمى ، اصحاب ، تابعین و دیگران - از دایره اهل بیت پیامبر به لحاظ معنى و حقیقت - خارج مى‏شوند . سر مطلب این است که معرفت ‏یک مجتهد در بیشتر موارد غیر یقینى و بلکه ظنى است.

ما بر آنیم که معرفت اهل بیت پیامبر (ص) باید یقینى باشد ، زیرا مجتهدى که به گمان خود برترین احتمالها را مى‏پذیرد ، گاهى ناخودآگاه نظر او با قرآن مخالفت دارد !

تا وقتى که معرفت‏ یک مجتهد بر اساس ظن باشد ، نه پیش او ضمانتى براى موافقت‏ با قرآن وجود دارد و نه نزد پیروانش . و از آن روست که مى‏بینیم مجتهدان بایکدیگر اختلاف نظر دارند و در آرایشان تناقض وجود دارد .

احادیثى که گذشت‏ بوضوح دلالت دارند بر این که معرفت دینى خاندان پیامبر ، معرفتى ست‏ یقینى نه اجتهادى ، و گرنه مى‏بایست در اکثر اوقات از قرآن جدا مى‏بودند . به همین دلیل مجتهدى ، چون ابن عباس - با وجود علو مقام و این که پسر عموى پیامبر است - از محدوده اهل بیت پیامبر - به حسب معنا - خارج است ، تا چه رسد به دیگر اصحاب که از بستگان پیامبر نبوده‏اند و به مقامى چون مقام ابن عباس نایل نشده‏اند . پس هیچ یک از مجتهدان - هر چند براى اجتهاد خالصانه خود - چه به حق رسیده باشند و یا خطا کنند داراى پاداش و اجرند ،  از خاندان پیامبر - بر طبق روایات صریح قبلى - نیستند.

 


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

سه شنبه 103 آذر 13

امروز:   31   بازدید

فهرست

[خـانه]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی خودم

امیرالمومنین اسوه وحدت ( بخش هشتم ) - ابوتراب

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
استاد حسین انصاریان
ابوتراب
المنتظر ( فارسی , انگلیسی , اردو )
مجله خورشید مکه
مسجد جمکران
آیت الله خامنه ای
آیت الله فاضل لنکرانی
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مصباح یزدی
امام خمینی
حوزه
سایت غدیر
شبکه امام رضا
شبکه عقاید ( قم )
شبکه فرهنگی هجر ( مخصوص مناظره )
شبکه قرآن
عاشورا
فدک
فقه اسلامی
مرکز جهانی اهل بیت
معرفی پایگاههای شیعه
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
خانه کتاب ایران
سازمان علمی تحقیقی ایران
کتابخانه کنگره ملی آمریکا
خبر گزاری جمهوری اسلامی
روزنامه ایران
روزنامه کیهان
روزنامه همشهری
روزنامه اطلاعات
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
مجله گل آقا
قریبستان

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

خرداد 84

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   19173   بازدید


سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام ! به وبلاگ ابوتراب خوش آمدید ! امیدوارم از مطالبش استفاده کنین و ما رو از نظراتتون بی بهره نذارین ؛ ضمنا ما آماده پاسخ گویی به سوالاتی که احیانا در هنگام مطالعه مطالب براتون پیش میاد هستیم ؛ پس حتما بپرسین ؛ یا علی