امیر المؤمنین اسوه وحدت ( بخش اول ) - ابوتراب

روز داد بر ستمگر سخت‏تر است از روز ستم بر ستم بر ، . [نهج البلاغه]

مطالب زیر توسط      نوشته شده است!

امیر المؤمنین اسوه وحدت ( بخش اول )

هیچ فصلى را پیش از فصل ما قبل آن نخوانید

تقاضاى من از خوانندگان کتاب‏ «امیر المؤمنین‏» این است که تمام بخشهاى آن را پشت‏سر هم بخوانند، و هیچ فصلى را پیش از فصل ما قبل آن قراءت نکنند، و تمام فصول آن را مطالعه بفرمایند. براستى که این کتاب روشى جدید در مورد آموزش رویدادهاى برجسته تاریخ اسلام و تعدادى از شخصیتهاى ممتاز است که در خلال پنجاه و سه سال از آغاز پیدایش اسلام تا پایان عصر خلفا بر صحنه تاریخ ظاهر شده‏اند.

البته رویدادهاى آن دوره در تعدادى از کتب ثبت‏ شده است و گویا بیشتر اوقات نظم و ترتیب آنها مولود روابط علت و معلولى نبوده بلکه مولود تصادف و اتفاق بوده است.

از مهمترین هدفهاى این کتاب کشف روابط میان رویدادها و مشخص کردن آنهاست همچون سلسله‏اى از اسباب و مسبباتى که بر مبناى آنها رویداد بعدى نتیجه رویداد پیش از خود مى‏باشد . بنابراین شایسته است که تمام بخشها به دنبال یکدیگر مورد مطالعه قرار گیرد ، زیرا که درک هر رویدادى پیش از درک علت آن بسى دشوار است .

محمد جواد شرى

پیشگفتار

بسم الله الرحمن الرحیم

مسلمانان در این که امام امیر المؤمنین على بن ابى طالب (ع) داراى امتیازهایى است که دیگر مسلمانان فاقد آنند ، اتفاق نظر دارند . او در میان مسلمانان تنها کسى است که تربیت دوران کودکیش را شخص پیامبر (ص) بر عهده گرفت ، و بر راه و روش خود پرورش داد . و سپس از میان همگان وى را به برادرى خویش انتخاب کرد .

دانشمندان اسلامى یکزبان برآنند که امام (ع) از همه اصحاب پیامبر (ص) به کتاب خدا و سنت پیامبرش داناتر و جهاد و فداکارى وى در راه حق از همه بیشتر، و در پند و اندرز و سخنورى از همه بلیغ‏تر بود . و در اجراى حدود الهى پر شورتر، و در اجراى عدالت و احقاق حق استوارتر، و از لحاظ لذات مادى و زندگى دنیوى از همه پارساتر بود .

و این همه همان صفاتى هستند که خداوند در قرآن مجید ، آنها را معیار ارزش و برترى مردم قرار داده است ، زیرا خداوند مجاهدان را بر قاعدان غیر مجاهد برترى داده و به صراحت اعلان فرموده است:کسانى که مى‏دانند با کسانى که نمى‏دانند برابر نیستند ، همان طور که با صداى رسا اعلام فرموده است : گرامى‏ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست.

علماى اسلام در این موارد اختلافى ندارند ، زیرا مقام و منزلت دینى و علمى امام (ع) - بى‏هیچ گفتگو و بحثى- در اسلام روشن است . آنچه محل اختلاف است ، تنها موقعیت‏سیاسى ،  دینى امام (ع) در تاریخ اسلام است .

آنان در حالى که اتفاق نظر دارند ، او یکى از خلفاى راشدین است و با انتخاب توده مردم بر سر کار آمده است . اما از طرفى در این که وى خلیفه برگزیده پیامبر (ص) است ، هم عقیده نیستند .

[این است کانون اساسى اختلاف و کشمکش] کسانى که معتقد نیستند ، پیامبر (ص) على (ع) را به عنوان خلیفه پس از خود برگزیده است‏ بر این باورند که اعتقاد به گزینش على (ع) به دست پیامبر (ص) همان اعتقاد به وراثت و جانشینى در حکومت است ، در صورتى که قائلان به گزینش ، این نظر را رد مى‏کنند و مى‏گویند ، اعتقاد به گزینش پیامبر (ص) با مساله موروثى بودن خلافت و حکومت‏یکى نیست ، بلکه دو مطلب است .

همین طور در جایگاه سیاسى امام نیز به عنوان یک دولتمرد اختلاف نظر دارند : آنان ، در این که او پایبند به اصل عدالت مطلق بود ، و دلبستگى فراوانى به اجراى کامل قانون اسلام داشت ،  اختلافى ندارند ، بلکه اختلاف نظر در فلسفه این موضعگیرى قاطع است در این جا مساله دیگرى وجود دارد که تاریخ نویسان پژوهشگر از آن چشم پوشیده و به روشنى یادآور نشده‏اند ،  و آن را موضوع پژوهش راستین قرار نداده‏اند ، این مساله عبارت از تاثیر وى در تاسیس حکومت اسلامى است .

کتاب حاضر در صدد عرضه کردن تاریخ مفصل زندگى امام (ع) نیست و نمى‏خواهد از دانش ،  بلاغت ، سخنان دلاویز ، پارسایى و بزرگواریهایش سخن بگوید . بلکه مطالب کتاب بر جایگاه سیاسى دینى على (ع) در اسلام و پیوند معنوى آن حضرت با پیامبر (ص) و اهتمامى که در بنیانگذارى دولت اسلامى و گسترش اسلام داشت ، تکیه مى‏کند.

البته این کتاب از او به عنوان یک خلیفه ، و یک دولتمرد و نیز درباره نظرات گوناگون درباره سیاست او سخن مى‏گوید . و همچنین از عواملى گفتگو مى‏کند که به تراکم مشکلات انجامید ،  در نتیجه ، به صورت مانعى در مقابل رسیدن آن بزرگوار به حکومتى پا برجا و استوار در دوره خلافتش در آمد . و سرانجام این کتاب از خود خلافت‏ به عنوان یک نظام سیاسى - دینى و از نوع خلافت ‏سازگار با طبیعت رسالت اسلامى در میان انواع خلافت‏ سخن مى‏گوید .

بنابراین کتاب شامل بخشهاى زیر است :

(1) امام در دوران نبوت.

(2) امام در دوران خلفاى سه گانه.

(3) امام در دوران خلافت‏خود.

(4) خلافت در قانون اسلامى.

و بخش پایانى که خلاصه برخى از مباحث کتاب را در بر دارد .

البته من در این کتاب سعى کرده‏ام تا روابط میان رویدادهاى تاریخى که در برخورد با زندگانى امام (ع) بوده است و آنچه که مدت پنجاه و سه سال - از آغاز رسالت تا پایان خلافت‏ خلفاى راشدین- را در برمى‏گیرد توضیح دهم .

گاهى خواننده میان آن رویدادها پیوندى استوار مشاهده مى‏کند ; سلسله انگیزه و علتهایى که آینده آنها نتیجه گذشته آنهاست .

در بررسى از رویدادهاى آن برهه از تاریخ اسلام تنها به منابع مورد اعتماد تاریخى بسنده نکرده‏ام ، بلکه کوشیده‏ام تا جایى که ممکن است آنچه را که در کتابهاى معتبر [صحاح ست] و تعداد دیگرى از کتابهاى زبده حدیث پیرامون آن رویدادها آمده است - به مطالب کتابهاى تاریخ – بیفزایم . توضیح این که بسیارى از دانشمندان اسلامى به حدیث ‏بیشتر اطمینان مى‏ورزند تا تاریخ ;بویژه هنگامى که این حدیث در صحاح معروف و دیگر کتابهاى مورد اعتماد آمده باشد . من نمى‏خواهم از امام (ع) همچون انسانى که رابطه‏اى خاص با پروردگارش او را از دیگران برجسته و جدا کرده است و در نتیجه معجزه هایى را به دست او جارى ساخته است و او را به کراماتى اختصاص داده است ،گفتگو کنم ، بلکه مى‏خواهم ، درباره او- به عنوان فردى که با همه عوامل طبیعت ، زمان و محیط روبرو مى‏شد و در راه اصولى مقدس تمام کوشش خویش را به کار مى‏بست و با آن اصول و براى آن اصول زندگى مى‏کرد - سخن بگویم .

امیدوارم این کتاب سهمى در استحکام پایه‏هاى تفاهم و برادرى میان مسلمانان داشته باشد !

شخصیت امیر المؤمنین و زندگینامه او چیزى است که اگر مسلمانان خواهان برادرى باشند بى‏گمان آنان را تا سر منزل وحدت و همبستگى رهنمون خواهد بود . شایسته است آنچه درباره شخصیت کسى که پیامبر (ص) او را به برادرى خود انتخاب کرده است ، مى‏نگاریم ،  همان چیزى باشد که روح برادرى و دوستى را میان جامعه مسلمانان تقویت مى‏کند.

محمد جواد الشرى

پى‏نوشتها:

1-آیه 58 سوره آل عمران.

2-عدالت و قضا در اسلام،تالیف صدر الدین بلاغى،صفحه 112.

3-شاید اقدام مؤلف محترم یکى از عواملى بوده است که باعث این فتواى تاریخى شده است.

آن چه مسلم است در حدود سال 1336 محلى به نام دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه تشکیل گردید و آقاى شیخ محمد تقى قمى به نمایندگى شیعه از طرف آیة الله العظمى مرحوم بروجردى قدس سره به مدت چند سال در آن‏جا بودند و پس از بحث و گفتگوهاى طولانى در سال 1959 م برابر با 1338 ه ق این فتواى تاریخى صادر ، و یک نسخه از آن طى تشریفاتى به آستان قدس رضوى (ع) اهدا شد .م.

 


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

چهارشنبه 03 اسفند 1

امروز:   9   بازدید

فهرست

[خـانه]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی خودم

امیر المؤمنین اسوه وحدت ( بخش اول ) - ابوتراب

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
استاد حسین انصاریان
ابوتراب
المنتظر ( فارسی , انگلیسی , اردو )
مجله خورشید مکه
مسجد جمکران
آیت الله خامنه ای
آیت الله فاضل لنکرانی
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مصباح یزدی
امام خمینی
حوزه
سایت غدیر
شبکه امام رضا
شبکه عقاید ( قم )
شبکه فرهنگی هجر ( مخصوص مناظره )
شبکه قرآن
عاشورا
فدک
فقه اسلامی
مرکز جهانی اهل بیت
معرفی پایگاههای شیعه
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
خانه کتاب ایران
سازمان علمی تحقیقی ایران
کتابخانه کنگره ملی آمریکا
خبر گزاری جمهوری اسلامی
روزنامه ایران
روزنامه کیهان
روزنامه همشهری
روزنامه اطلاعات
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
مجله گل آقا
قریبستان

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

خرداد 84

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   19651   بازدید


سلام ! به وبلاگ ابوتراب خوش آمدید ! امیدوارم از مطالبش استفاده کنین و ما رو از نظراتتون بی بهره نذارین ؛ ضمنا ما آماده پاسخ گویی به سوالاتی که احیانا در هنگام مطالعه مطالب براتون پیش میاد هستیم ؛ پس حتما بپرسین ؛ یا علی