امیرالمومنین اسوه وحدت ( بخش سوم ) - ابوتراب

زینت بخش مرد، دانش و بردباری اوست [امام علی علیه السلام]

مطالب زیر توسط      نوشته شده است!

امیرالمومنین اسوه وحدت ( بخش سوم )

آیا این بزرگداشت ‏به خاطر خویشاوندى بود؟

گاهى تصور مى‏شود که بزرگداشت‏ خاندان پیامبر- با درود فرستادن بر ایشان - تنها به سبب خویشاوندى آنان با پیامبر است ، در صورتى که مطلب از این قرار باشد ، تمایز ایشان از دیگران و بزرگداشت آنان تا این اندازه ، اعلان یک اصل برترى قبیله‏اى و امتیازى خواهد بود که با روح اسلام منافات دارد و شمارى از اصول اسلامى را نقض مى‏کند.

از جمله اصولى که بر مبناى این ادعا برترى قبیله‏اى نقض مى‏شود ، اصلى است که مى‏گوید تمام مردم در پیشگاه خداوند برابرند ، براستى از جمله مهمترین هدفهاى رسالت اسلامى نابود کردن حکومت اشرافى و از بین بردن فاصله‏هاى میان مردم و دستیابى به جامعه‏اى یکپارچه و عارى از فاصله‏هاى طبقاتى بوده است . و قرآن چنین اعلام مى‏کند : « اى مردم ما شما را از مرد و زن آفریدیم ، و شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید براستى که ارجمندترین شما در پیشگاه خدا پرهیزگارترین شماست . » (سوره حجرات آیه 12) . پیامبر روز غلبه بر مشرکین مکه را روز آغاز برابرى اعلام کرد و فرمود : « اى توده قبیله قریش ! خداوند ، خودبینى زمان جاهلیت و فخر فروشى به پدران را از شما گرفته است ، همه مردم از آدم و آدم از خاک است‏ » . « براستى که گرامى‏ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست‏ » (7) .

و از جمله اصول ، این است که خداوند نه کسى از بندگانش را به خاطر کارى که خویشاوند او - چه خوب و چه بد -انجام داده است ، پاداش مى‏دهد و نه مجازات مى‏کند . و قرآن به شرح زیر اعلام مى‏فرماید : « اى مردم از پروردگارتان بپرهیزید ، و هم بترسید از روزى که هیچ پدرى فرزند خود را حمایت نکند و هیچ فرزندى از پدر خود پشتیبانى نکند ، براستى که وعده خدا حق است پس زندگانى دنیا شما را نفریبد و فریب دهنده‏اى شما را به خدا مغرور نسازد » (8) . و در آیه دیگر است : « هیچ کسى بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد ، هر چند گرانبارى خواستار حمل آن باشد ، چیزى از آن حمل نشود اگر چه خویشاوند باشد ... » (9) .

از جمله اصولى که با اندیشه برترى جویى قبیله‏اى تناقض دارد ، این است که خداوند کسى را به خاطر عمل فوق طاقت و بالاتر از حد توان و اختیارش ، نه مجازات مى‏کند و نه پاداش مى‏دهد . انتساب فرد به خانواده امرى غیر اختیارى است . از این رو ، منطقى و صحیح است که با اعتقاد به عدالت‏خداوند ، معتقد باشیم که او هیچ کس را به خاطر انتساب به خانواده معینى ، بر دیگران برترى نمى‏دهد . براستى که اسلام در مقابل هر نوع برترى فردى ، نژادى ، قومى و یا قبیله‏اى ایستادگى مى‏کند ، چرا که این گونه برترى‏ها به مثابه پاداش یا کیفر بر عمل فراتر از توان شخص است .

انتساب شخص به یک خانواده ، فامیل و یا شخص ساخته خود آن شخص نیست . هیچ یک از ما پیش از ولادت ، خانواده ، فامیل و یا شخصیت‏خود را انتخاب نکرده‏ایم ، بلکه با همان وابستگیها به دنیا آمده‏ایم . بنابراین عقل نمى‏پذیرد که خداوند کسى را صرفا به سبب انتسابش به خانواده معینى گرامى بدارد و یا خوار بشمارد . چرا که همه مردم در پیشگاه خداوند یکسانند ،  و او تمایزى میان آفریدگان نمى‏گذارد مگر به دلیل کار خوب و یا بدى که به اختیار خود انجام مى‏دهند . بر این اساس است که پرهیزگار را شرافت مى‏بخشد و نسبت‏به بندگان گنهکار و بدکار خود او را برترى مى‏دهد . اگر این اصول صحیح باشد – که بى‏تردید صحیح است - پس جمع بین آنها و میان بزرگداشت‏ خاندان پیامبر (ص) و برترى دادن آنان بر دیگران و الزام مسلمانان بر درود فرستادن به ایشان آن هم فقط به خاطر انتسابشان به پیامبر (ص) ، مشکل خواهد بود ، تناقضى وجود ندارد.

براى توضیح موهوم بودن این تناقض یادآور مى‏شویم ،که این شبهه مبتنى بر دو مقدمه است :

(1) بزرگداشت‏خاندان محمد (ص) با الزام مسلمانان به درود فرستادن بر ایشان به هنگام صلوات بر او ، به این مطلب برمى‏گردد که - آنان خویشاوندان حضرت محمد (ص) هستند و انتساب به او دارند - و دلیل دیگرى براى این بزرگداشت جز همان خویشاوندى وجود ندارد.

(2) دیگر این که بزرگداشت آنان به این دلیل با اصول سه‏گانه‏اى که قبلا گفته شد- (برابرى مردم در پیشگاه خدا ، به هیچ کسى ثواب و عقاب به خاطر عمل خویشاوندى از خویشاوندان داده نمى‏شود کسى را نسبت ‏به آنچه فوق قدرت او و خارج از اختیارش هست ، ثواب و عقاب نمى‏دهند .) - منافات دارد.

مقدمه دوم صحیح است و تردیدى در آن وجود ندارد ، اما مقدمه اول به دور از صحت است ، زیرا ما معتقدیم خویشاوندى هیچ کس به پیامبر (ص) او را از کیفر الهى در امان نمى‏دارد . خداوند بهشت را براى هر کس که فرمان او را ببرد - از هر نژاد - آفریده است ، و جهنم را براى هر آن کس که او را نافرمانى کند ; هر چند که از فرزندان پیامبر (ص) باشد . قرآن مشتمل بر سوره‏اى است که در نکوهش ابو لهب نازل شده است در صورتى که او عموى پیامبر است : « بریده باد دستهاى ابو لهب ، ثروت و هر آنچه به دست آورده است ، عذاب را از او دفع نکند ، بزودى در آتش فروزان در آید ، و همسرش هیزم کش است ، در حالى که به گردنش ریسمانى از لیف خرماست‏ » (10) .


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

چهارشنبه 03 اسفند 1

امروز:   2   بازدید

فهرست

[خـانه]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی خودم

امیرالمومنین اسوه وحدت ( بخش سوم ) - ابوتراب

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
استاد حسین انصاریان
ابوتراب
المنتظر ( فارسی , انگلیسی , اردو )
مجله خورشید مکه
مسجد جمکران
آیت الله خامنه ای
آیت الله فاضل لنکرانی
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مصباح یزدی
امام خمینی
حوزه
سایت غدیر
شبکه امام رضا
شبکه عقاید ( قم )
شبکه فرهنگی هجر ( مخصوص مناظره )
شبکه قرآن
عاشورا
فدک
فقه اسلامی
مرکز جهانی اهل بیت
معرفی پایگاههای شیعه
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
خانه کتاب ایران
سازمان علمی تحقیقی ایران
کتابخانه کنگره ملی آمریکا
خبر گزاری جمهوری اسلامی
روزنامه ایران
روزنامه کیهان
روزنامه همشهری
روزنامه اطلاعات
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
مجله گل آقا
قریبستان

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

خرداد 84

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   19644   بازدید


سلام ! به وبلاگ ابوتراب خوش آمدید ! امیدوارم از مطالبش استفاده کنین و ما رو از نظراتتون بی بهره نذارین ؛ ضمنا ما آماده پاسخ گویی به سوالاتی که احیانا در هنگام مطالعه مطالب براتون پیش میاد هستیم ؛ پس حتما بپرسین ؛ یا علی